dinsdag 6 december 2011

Hoe kan ik mijn spitzen voorbereiden voor gebruik?


Er moeten vier dingen gebeuren voordat je op je spitzen die je in de winkel hebt gekocht, kan dansen: de linten en het elastiek aannaaien, het suède neusje bevestigen en je spitzen soepel maken.

Linten aannaaien:
Er zijn natuurlijk meerdere manieren maar dit is de manier waarop ik het doe.

Benodigdheden:
  • De linten die je hebt gekregen bij aankoop van je spitzen
  • Naald en garen (bij voorkeur een lichte kleur als roze of wit, dat valt minder op)
  • Spelden
  • Schaar
Zo doe je het (linkervoet):
  • Trek je spitzen op de goede manier aan. Zie filmpje verder naar beneden op deze pagina.
  • In het midden van je linten zit een stuk elastiek. Dit moet bij je hiel zitten. Daardoor knielt het niet. Leg het elastiek van je ene lint op je hiel en sla het over je wreef. (Foto 1)
Foto 1
  • Zet het lint vast aan de rand van de buitenkant (linkerkant) van je spitz met een speld zodat het strak is gespannen over je voet. (Foto 2) Knip het overtollige touw nog niet weg!
Foto 2
  • Doe met het andere lint aan de binnenkant van je voet (rechterkant) hetzelfde als bij de vorige stap. Let goed op dat het lint strak gespannen over je wreef is. Hier kan je voor zorgen door het lint meer achter op je spitz te plaatsen (dit zie je op foto 3). Het lint zit best ver naar achteren. Dit zorg voor een mooi strak lint over je wreef. De linten vormen nu een kruis over je wreef (foto 4). Op foto 5 zie je hoe de linten er aan de zijkant uitzien.
Foto 3
Foto 4
Foto 5
  • Sla nu de linten om je enkel heen. Controleer of alles nog steeds mooi strak zit. Knoop je linten aan de binnenkant van je voet. Er hoeft maar een klein stukje lint over te blijven, een paar centimeter is genoeg,het hoeft geen hele strik te zijn. Een klein knoopje is handiger, dat is makkelijker te verbergen. (Foto 6)
  • Naai het lint nu vast aan het randje van de spitz waaraan je hem hebt bevestigd en met de speld. Knip het overgebleven lint pas af als je zeker weet dat je het niet meer nodig hebt.
  • Tip! Heb je het overtollige stukje lint afgeknipt? Smeer het uiteinde dan in met doorschijnende nagellak, dan gaat het niet rafelen.
Doe ditzelfde met je rechterspitz. Succes!
Foto 6
Elastiek vastnaaien:
Als je voor de eerste keer op spitzen gaat dansen, is het fijn om wat extra steun te hebben. Dit kan je krijgen door de elastieken, die je ook bij je spitzen hebt gekregen, aan je spitzen te bevestigen. Het is eigenlijk net zoals je dat bij je gewone balletschoentjes. Hier nog een korte uitleg.

Benodigdheden:
  • De elastieken die je hebt gekregen bij aankoop van je spitzen.
  • Naald en garen (bij voorkeur een lichte kleur als roze of wit, dat valt minder op).
  • Spelden
  • Schaar
  • Pen
Zo doe je het:
  • Leg je elastieken zo op je de binnenkant van je spitzen dat ze op de linten liggen. Ze moeten strak zijn gespannen over je wreef. Zet ze vast met een speld. (Foto 7)
Foto 7
  • Zet een streepje met de pen waar je het elastiek vast gaat naaien. Je kan dan je spitzen uit doen en ze op je gemak vastzetten. (Foto 8)
Foto 8
Suède neusje vastzetten: 
Soms zit dit suède lapje stof al kant en klaar aan de neus van de spitz bevestigd. Maar vaker niet. 


Benodigdheden:

  • Eén-secondelijm
  • Evt. een schaar
Zo doe je het: 


Met één-secondelijm plak je de gladde kant van de stof aan de punt. Soms moet je eerst een paar knipjes in het lapje maken. Vraag aan de verkoper van je spitzen of dit wel/niet moet gebeuren.


Spitzen soepel maken:
Hierdoor wordt het makkelijker en prettiger om op je spitzen te dansen. Klik hier hoe je dat doet.
Het resultaat!

Klik hier voor meer informatie over op spitzen dansen.

25 opmerkingen:

  1. Hoi Heleen,

    Ik heb vandaag mijn eerste spitzen gekocht. Ik kreeg hier linten bij zonder elastiek erin Omdat deze op waren. Maakt dat uit? Verder heb ik er een leer Stukje bij gekregen dat op de neus moet maar hoe zet ik dat met de juiste maat het beste vast?

    Gr. Joey

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Joey,

      Leuk dat je gaat beginnen met op spitzen dansen!
      Het stukje elastiek dat in de linten van de spitzen zit verwerkt, is bedoeld zodat de linten niet in de been gaan snijden. Maar ook linten zonder elastiek zijn goed bruikbaar hoor, ze zijn alleen een stukje minder comfortabel. Je kunt, als je merkt dat het lint inderdaad erg in je voet snijdt, linten met elastiek bestellen bij een webshop. Of je vraagt de danswinkel waar je je spitzen hebt gekocht contact met je op te nemen zodra er weer linten met elastiek zijn.

      Hebben de mensen in de winkel waar je je spitzen hebt gekocht geen uitleg gegeven over hoe je het suede neusje over je spitzen moet bevestigen? Vreemd, dat zou wel moeten.
      Als het goed is is het stukje leer iets groter dan de punt van je spitzen. In het ronde deel maak je kleine knipjes (dan kan het makkelijker over de neus van de spitz gelegd worden). Daarna moet het helemaal over de neus van de spitz gelegd worden, dan is er nog een klein overtollig stukje. Dat vouw je gewoon aan de onderkant om. Je plat het vast met éénsecondelijm. Zorg dat de ruwe kant boven is, dus dat je de lijm op de gladde kant van het suede neusje doet.
      Als het niet duidelijk is zou ik als ik jou was even contact opnemen met de winkel waar je je spitzen hebt gekocht.

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  2. Hallo,
    Ik heh een paar jaar klassiek ballet gedanst.
    Een vriendin en ik kwamen op het idee om op muziek van bijvoorbeeld gers pardoel te dansen, denkt u dat het word?
    Groetjes Milou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Milou,

      Wat een grappig idee. Je hoort niet vaak van klassiek ballet dansen op popmuziek als die van Gers Pardoel, maar waarom zou het niet kunnen?
      Wie weet wordt het wel een succes.:)

      Veel dansplezier.

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  3. hoi heleen

    ik doe zelf al klassiek ballet vanaf mijn 7de ben nu 23.

    ik dans ook op spitsen en kreeg als tip mee van mijn danslerares om aan de achterkant van de spits ook een elastiekje te maken als de spits van de hak af schiet. dit kan je dan doen en dan door het elastiekje de linten heen halen hierdoor blijft de stof van de spits over je hak zitten en kan je ook niet zo snel uit je spitsen schieten en dus uitglijden waardoor dus weer minder blessures ontstaan. (ik ben hierdoor zelf wel een uitgegleden toen kreeg ik deze tip mee)

    groetjes en succes hiermee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Ik heb een vraagje voor Nikita van het vorige berichtje of voor Heleen als jij het me kunt vertellen. Ik herken het probleem namelijk wel dat de hiel er bij één paar soms een beetje afglipt, maar hoe doe je dat met het elastiek aan de achterkant nu precies? Kan een van jullie me vertellen hoe ik dat stap voor stap kan doen? Bedankt!
      Sam

      Verwijderen
  4. Hoi sam
    ik neem aan dat je het elastiekje als een lusje vast hebt gezet.
    als dat zo is dan trek je spits aan.
    dan haal je het lint over de voet.
    dan gaat het lint normaal gespoken alleen om de hiel heen maar nu gaat deze door het elastiekje en verder om de enkel dit doe je ook met andere lint en dan leg je er een knoopje in en stop je de linten waar het knoopje zit netjes weg ik kan helaas geen foto uploaden hoe het dan zit. maar misschien kan heleen dat wel een keer doen.
    succes met uitproberen. gr. nikita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi!
    ik heb een vraagje,
    als je iets over pointes opzoekt spreken ze veel over pointes die te zacht zijn geworden, hoe weet je wanneer je spitzen te zacht zijn geworden? hoe voel/zie je dat?
    alvast bedankt!
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Zoals je in het artikel in de volgende link kan lezen zijn er spitzen met verschillende hardheden. Beginners dansen op zachte spitzen, daar kun je gemakkelijk bij op de punt staan, je voeten kunnen wennen aan spitzenwerk. Gevorderden dansers hebben een voordeel aan hardere spitzen, omdat ze daar langer mee doen en ze minder snel slijten.

      http://balletisvooriedereen.blogspot.nl/2011/12/wat-is-het-verschil-tussen.html

      Hoe sterker je voeten en enkels, en hoe vaker en intensiever je op spitzen danst, hoe sneller je spitzen 'zachter' worden. Daarmee wordt bedoeld: de box en de zool van je spitzen worden gedeukt en gebogen. Het wordt op die manier steeds minder gemakkelijk om mooi op je spitzen te staan. Op een gegeven moment komt er zelfs een duidelijke knak in de zool van je spitzen. Je bent dan door je spitzen heen. Dit is het moment dat je toe bent aan een nieuw, wellicht harder paar spitzen.
      Het is dus bij iedereen verschillend hoe lang ze op een paar spitzen kan dansen voordat de zool door is. n professionele balletten doen ballerina's soms maar één voorstelling met een paar. Zo snel zal het niet gaan als je niet bij een gezelschap zit. Een persoon met sterke voeten en enkels die meerder keren per week op spitzen danst zal sneller nieuwe spitzen nodig hebben.

      Succes en veel dansplezier!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  6. Beste Heleen,

    Ik heb een week geleden mijn eerste paar spitzen gekocht, maar nu heb ik het gevoel dat ik er niet mooi recht opsta. In de winkel zeiden ze dat ze goed passen. Moet je veel oefenen om er echt mooi recht op te kunnen staan? In de balletles zegt mijn juf altijd dat ik er rechter moet opstaan, maar dat lukt me steeds niet. Kan jij me helpen?

    Grtjs F.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi F.,

      Leuk dat je bent begonnen met op spitzen dansen. Het is heel normaal dat je nog niet meteen na een paar weken perfect op je spitzen staat. Dit is namelijk een erg onnatuurlijke beweging voor je voeten, en je moet er dus aan wennen. Bovendien zijn je spitzen in het begin nog stug, waardoor het veel moeite kost er mooi op te staan. Om dit een beetje gemakkelijker voor je te maken, kun je je spitzen wat soepeler maken. Ook kun je thuis af en toe een simpele oefening op spitzen doen om eraan te wennen. Zorg dan wel dat er een volwassene in de buurt is, en wees altijd héél voorzichtig! Oefeningen en tips voor op spitzen vind je op de pagina 'Op spitzen dansen' op mijn blog.
      En bedenk dat het normaal is als iets niet meteen lukt. Het ziet er misschien simpel uit als ballerina's op spitzen dansen, maar dat is helemaal niet zo.

      Succes en veel dansplezier!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  7. Wat een leuke website heb je gemaakt, compliment. Ben zelf al 25 jaar dansdocente en heb diverse merken spitzen geprobeerd. Ik ben sinds kort verknocht aan Gaynor Minden. Vreselijk duur maar het zoooooo waard. Gaan ook echt heel veel langer mee dus uiteindelijk eigenlijk goedkoper. Ze passen meteen, geen gedoe met veel merken testen. Ze bestaan in zoveel variaties (bijna 3000) dus voor beginner tot professional geschikt.
    Doe er je voordeel mee....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik heb juist spitzen gekocht
    maar ik weet niet goed hoe je ze op de juiste manier vast bind.
    kan je me helpen?

    grtj. Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tine,

      In het artikel in de volgende link leg ik uit hoe je je spitzen aantrekt, inclusief een filmpje: http://balletisvooriedereen.blogspot.nl/2011/12/sta-ik-wel-goed-op-mijn-spitzen.html

      Succes ermee en veel dansplezier!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  9. Hoi Heleen,

    ik denk dat deze vraag bij de verkeerde blogpost is gezet, maar daar kon ik helaas niet meer reageren :(

    Ik ben een meisje van 19 en ik heb nog nooit gedanst. Kan het ook absoluut niet. Heb wel geturnd, dus qua lenigheid zit ik wel redelijk oké denk ik.
    Het probleem is mijn motoriek. Mijn hoofd en lichaam werken niet goed samen, waardoor mijn lichaam vaak later reageert dan ik denk dat ik doe. Hierdoor ben ik wat betreft snelle bewegingen erg lomp. Na veel oefenen gaat dit wel over, maar ik ben bang dat ze daar niet echt op zitten te wacten op de balletschool.
    Al van jongs af aan wilde ik op ballet, maar dit kon nooit. Nu wil ik het toch gaan proberen. Denk je dat dat zou kunnen, zonder ervaringen en moeite met snelle bewegingen?

    Liefs, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Maria,

      Leuk dat je overwicht om te gaan beginnen met ballet. Het probleem waarover je vertelt, dat je hoofd en lichaam niet goed samen werken, lijkt me heel vervelend. Bij ballet is coördinatie van al je lichaamsdelen namelijk belangrijk. Helaas bestaat er bijna niemand met een lichaam dat perfect gemaakt is voor dans. De een is totaal niet lenig, de ander heeft een minder goed geheugen, weer een ander heeft zwakkere enkels. Gelukkig zijn deze en jouw problemen oplosbaar. Je kunt er wel degelijk iets aan doen om het te veranderen. Zoals je al aangeeft zorgt oefening bij jou dat je motoriek beter wordt. Niemand verwacht van jou, en van wie dan ook, dat ze iets in één of zelfs in twee, drie of meer lessen doorhebt en het kunt doen. Ballet wekt misschien het idee op van kille danszalen met strenge, schreeuwende dansdocenten en gedrilde leerlingen, maar dat is helemaal niet zo. Docenten hebben er het grootste begrip voor als iets niet meteen lukt. Het is een kwestie van oefenen en de andere dansleerlingen hadden dit waarschijnlijk precies hetzelfde toen zijn begonnen met dansen. Bovendien krijg je bij ballet juist de kans om door middel van langzame bewegingen je lichaam goed te coördineren. Je hoeft niet meteen ingewikkelde sprongen en draaien te doen. Je begint met de basis, en bouwt het vanuit daar langzaam op. Wat dat betreft is ballet de perfecte sport om je motoriek te verbeteren. Ik heb een lange tijd gekampt met hypermobiliteit, oversoepele gewrichten. Mijn ouders hebben mij op balletles gedaan en toen is het steeds minder geworden, nu heb ik er helemaal geen last meer van!

      Laat je dus vooral niet tegen houden om met balletles te beginnen door je motoriek die misschien iets minder is. Ga eens op zoek naar een (bij voorkeur groot) danscentra waar veel danslessen aangeboden worden. Deze danscentra hebben vaak lessen op meerdere niveau's. Er zijn wellicht balletlessen voor beginnende dansleerlingen, met weinig ervaring, van jouw leeftijd die het gewoon leuk vinden. Je kunt contact opnemen en vragen of je eens een proefles mee mag doen, dan kan je zien wat je ervan vindt en je zit nergens aan vast.

      Alvast veel dansplezier!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  10. Hoi Heleen!

    Wat een leuke en handige blog! Ik begin binnenkort met op spitzen dansen, maar ik heb spitzen gekocht waar geen elastiek bij zit.. heb ik dat per se nodig of is dat niet zo erg? En er zit ook geen leertje bij voor op de neus.. Denk je dat dat heel lastig is of het ook wel zonder?

    Alvast bedankt! :)

    Groetjes Amber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Amber,

      Leuk dat je op spitzen gaat beginnen! Elastiek en suède neusjes zitten inderdaad niet altijd bij de prijs van spitzen inbegrepen. De elastieken zijn niet noodzakelijk maar wel heel handig, vooral omdat het je eerste paar spitzen zijn kan je de extra steun van ervan goed gebruiken. En suède neusjes zijn wel noodzakelijk, omdat ze voor meer grip op de vloer zorgen zodat je niet uitglijdt en om slijten van het satijn van je spitzen tegen te gaan.
      Ik wil je dus toch aanraden om beide alsnog te kopen bij je danswinkel!

      Veel dansplezier!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
    2. Hoi Heleen,

      Dankjewel voor je reactie! Ik heb inderdaad toch maar neusjes en elastiek erbij gekocht :) Volgende week mag ik eindelijk, spannend, maar héél leuk :) Bedankt voor je hulp :)

      Groetjes, Amber

      Verwijderen
    3. Graag gedaan, Amber! Veel plezier ermee :)

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  11. Hoi heleen , Ik weet dat deze vraag hier niet past maar ik weet niet waar ik mijn vraag kan droppen hihi . Dus ik heb al een weekje of 2 nieuwe pointes het probleem is mijn floor pointe is al heel erg goed ik kan mijn voet ook al heel diep strekken en zo. even diep als jou ongeveer maar ik heb mijn pointes al gebogen en ze soepel gemaakt , maar het probleem is ik kan niet over de box gaan staan ? Ik vind dit heel raar omdat ik toch diep kan strekken .weet jij door wat het komt ofzo ? Allesinds vriendelijk bedankt

    Groetjes amber ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Amber,

      Geeft niet, je mag je vraag hier natuurlijk stellen! Leuk dat je nieuwe spitzen hebt. Waarschijnlijk heeft je probleem te maken met het wennen aan de nieuwe spitzen en misschien een gebrek aan kracht in je voeten. Het is al heel goed dat ze zo soepel zijn, maar je voeten hebben sterke spieren nodig om je wreef over de box heen te kunnen duwen, als het ware. Hoe je dit op kunt lossen? Veel oefeningen doen waarbij je vooral het laatste stukje van je box soepel maakt en waarmee je voeten sterk worden. Oefeningen vind je op de pagina: 'overzicht (ballet)oefeningen'. Ik zal deze week ook een artikel op mijn blog posten met oefeningen om het laatste stukje van je box soepel te maken. Ik zelf heb namelijk ook pas nieuwe spitzen die nog niet heel soepel zijn, dus dat komt mooi uit. :)

      Succes ermee alvast en houd de startpagina in de gaten!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen

Iedereen kan zijn reactie anoniem plaatsen. Dit houdt in dat niemand, inclusief de bloghouder, kan zien van wie het bericht komt.
Vervelende, beledigende en irritante reacties worden meteen verwijderd.

Let op! Ik ben geen professional. Ik dans voor mijn plezier en beantwoord de vragen vanuit mijn ervaring. Als ik een advies geef, kan het zijn dat je vraag hiermee niet voldoende beantwoord is. Ik kan hiervoor niet verantwoordelijk worden gehouden.