dinsdag 17 juli 2012

Oefening: voeten lenig maken

Hoi balletliefhebbers!

Hopelijk hebben jullie een fijne vakantie. Ik heb nu de tijd om oefeningen voor jullie te filmen en te monteren. Op dit filmpje hoe je je voeten lenig kunt maken. Ook heel geschikt als voorbereiding voor op spitzen.
De oefeningen helpen extra goed als je ze zo vaak mogelijk herhaald. Dit kun je ook doen als je bijvoorbeeld televisie kijkt, dan ga je tijdens het kijken je voeten rekken. Doe ik ook, alleen mijn ouders worden er soms een beetje gek van. :)

Succes en een fijne vakantie!
Heleen

Voordat je de oefeningen in het filmpje gaat doen, neem dan de houding aan op foto 1. Neem deze houding ook aan nadat je klaar bent met het stretchen van je voeten. Probeer hierbij je wreven zo ver mogelijk over je tenen te duwen.

Foto 1

10 opmerkingen:

  1. Leuke tips, daar heb ik wat aan!
    Jij ook fijne vakantie he. ;)

    X Esmée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hallo

    krijg je ook gestrekte voeten als je elke dag veel rélévé's doet? Want dat doe ik altijd en ik weet niet of dat ook werkt.

    xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi,

      Ik denk dat het maken van rélevés de voeten zeker enigszins leniger maakt, omdat je je wreef op strekt. Maar het is minder effectief dan de bovenstaande oefeningen. Die oefeningen zijn specifiek gericht op het lenig maken van de voeten en werken dus, denk ik, sneller.

      Succes ermee!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen
  3. okee :)

    dan doe ik deze oefening :P

    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. WAT ZIJN DE GEVOLGEN ALS JE OP SPITZEN DANST EN JE BENT TE DIK?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je jezelf maar voldoende lift geeft en je uit je spits probeert weg te duwen. Je mag niet gaan hangen in je spits.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je toevoeging, je hebt helemaal gelijk!

      Verwijderen
  5. Hallo,

    Op spitzen dansen is zwaar voor je voeten en benen, omdat je hele lichaamsgewicht hierop rust. Als je aan de zware kant bent zal het dus misschien lastiger voor je worden dit gewicht te dragen. Daardoor kun je sneller moe worden en pijn krijgen in je tenen, enkels, knieën en heupen.
    Als je een beetje te zwaar bent is dat niet zo erg, zolang je je gewicht maar kunt compenseren met de sterkte van je spieren. Belangrijk is om eerst een bezoek te brengen aan de fysiotherapeut, die kan je advies en eventueel oefeningen geven die het op spitzen dansen gemakkelijker voor je maken. Dit geldt voor iedereen, ook de danseressen die niet te zwaar zijn.

    Natuurlijk is het van groot belang dat je een gezond lichaamsgewicht hebt. Niet alleen om beter op spitzen te kunnen dansen, ook omdat het goed voor je is. Meer hierover lees je in de volgende link:

    http://balletisvooriedereen.blogspot.nl/2013/03/veelgestelde-vragen-wat-is-een-gezond.html

    Veel succes en dansplezier!

    Groetjes, Heleen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ga nadat ik 20 jaar geen ballet les heb gevolgd weer eens een les volgen, kijken hoe ik het doe. Maar ik zit met 1 dingetje: hoe krijg je je voeten zo doorgestrekt? Mijn grote teen blijft altijd een beetje omhoog staan. Ik krijg mijn tenen niet helemaal in een boogje als verlengde van mijn voet! Help! Kan ik gewoon die oefening doen die je hierboven laat zien? het strekken van je voeten? hoor graag. groetjes H(29)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo H,

      Wat leuk dat je van plan bent weer eens te beginnen met ballet. Het is heel normaal dat je na 20 jaar niet meer op balletles te hebben gezeten, je voeten niet meer perfect kunt doorstrekken. Dit doorstrekken is een onnatuurlijke beweging die je niet dagelijks maakt. Bovendien zullen je gewrichten op je 29ste niet meer zo soepel zijn als toen je 9 jaar oud was. Ik zelf houd de lenigheid van mijn voeten bijna dagelijks bij, waardoor ze lenig blijven, ik heb ook mijn lichaamsbouw mee, en ik ben nog steeds wat hypermobiel in mijn voeten. Dat betekent de mijn gewrichten soepeler dan gemiddeld zijn. Oefenen is de oplossing voor je probleem. Begin gewoon eens rustig met de oefeningen hierboven. Ook jij kunt dit doen, zolang je er voorzichtig mee bent en niets forceert. Iedere dag 2 minuutjes strekken en ontspannen, en steeds een beetje verder duwen helpt waarschijnlijk al. Wellicht zal je na enkele weken al verschil merken, zoiets veranderd niet van de ene op de andere dag. Forceer niets, en doe rustiger aan als je merkt dat je ergens last krijgt.

      Alvast veel plezier met je eerste dansles!

      Groetjes, Heleen

      Verwijderen